Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Florencja. Nowe tramwaje kursują już przez historyczne centrum

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
09-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

Włoska Florencja oficjalnie otworzyła z końcem stycznia nowy odcinek linii tramwajowej. Trasa pozbawiona jest sieci trakcyjnej, aby nie szpeciła historycznego centrum. Na trasie zainaugurowane zostały nowe tramwaje od Hitachi wyposażone w baterie, dzięki którym pojazdy mogą przejechać od 3 do 4 kilometrów.

Po latach dyskusji, planowania i samej budowy, Florencja wreszcie 25 stycznia uruchomiła linię tramwajową przez historyczne centrum miasta. Nowym odcinkiem o długości 2,5 km kursuje linia nr 2 łącząc teraz Alamanni Stazione, Fortezza oraz San Marco Università. Na nowym odcinku znajduje się sześć przystanków. Czas potrzebny na przejechanie całej 7,8-kilometrowej trasy tramwaju nr 2 to ok. 35 minut. Miasto zapewnia 800 kursów dziennie w godzinach od 5:00 rano do 0:30 w nocy, przy czym w piątki i soboty kursy wydłużone są do godz. 2:00 w nocy. Częstotliwość pomiędzy kolejnymi kursami wynosi 4,5 minuty.

Uroczystość otwarcia odbyła się w obecności burmistrz Sary Funaro, byłego burmistrza Dario Nardelli i przewodniczącego regionu Eugenio Gianiego , a także licznej grupy obywateli. Inaugurację zorganizowali przedstawiciele lokalnej administracji, po czym nastąpiło symboliczne przecięcie trójkolorowej wstęgi.

Tramwaje we Florencji jeździły już w przeszłości do roku 1926. Szynowy środek transportu reaktywowano w lutym 2010 roku. Linia T1 połączyła wówczas dworzec kolejowy Santa Maria Novella z Villa Costanza. Na trasie powstało 14 przystanków. Dzisiaj w mieście funkcjonuje także linia T2, która w 2019 roku połączyła lotnisko Peretola z Piazza San Marco, a teraz za sprawą 2,5 kilometrowego przedłużenia linii, także – Fortezzę i San Marco, czyli obszar cieszącego się dużym zainteresowaniem turystów.

Do obsługi nowych fragmentów sieci Florencja zamówiła od Hitachi Rail 46 nowych tramwajów Sirio wyposażonych w baterie. 18 z nich jest już w posiadaniu przez Florencję. Część zamówienia dotyczy także utrzymania za 17 milionów euro 14 tramwajów Sirio tego samego producenta, które już jeżdżą po terenie Florencji.

Baterie w nowych tramwajach mają umożliwiać przejazd przez historyczne centrum, gdzie ze względu na ochronę zabytkowego charakteru tej części miasta, nie ma możliwości ustawiania słupów i rozwieszenia sieci trakcyjnej. Oczywiście wagony mają także pantografy. Ładowanie baterii trakcyjnych ma odbywać się poprzez rekuperację (w trakcie hamowania) jak i w czasie normalnej jazdy z podniesionym pantografem. Nowe tramwaje mają pokonywać od 3 do 4 kilometrów na baterii, w ramach jednego ładowania akumulatora.

Pojazdy mają 33,5 metra długości. Całkowita pojemność tramwajów wynosi 278 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących. Prędkość maksymalna wynosi 70 km/h. Tramwaje zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić pasażerom większy komfort z użytkowania wozów. Wyposażono je w innowacyjny system klimatyzacji, duże okna oraz powiększono przestrzeń wewnątrz pojazdu. Ponadto nowe tramwaje różnią się od swoich starszych braci aluminiową konstrukcją zamiast stalowej, którą posiada 14 wagonów kursujących wcześniej po Florencji.

Oddanie nowego 2,5-kilometrowego odcinka w centrum Florencji nie kończy procesu rozwoju sieci tramwajowej w tym włoskim mieście. Rozpoczęto prace przygotowawcze do budowy kolejnego nowego odcinka od ulicy Thouar do ulicy dei Malcontenti i alei Giovine Italia. W ciągu najbliższych kilku dni prace obejmą także odcinek Ghibellina – Thouar oraz na placu Piazza Piave i fragment trasy przy nabrzeżu Lungarno Pecori Giraldi. W planach miasta jest stworzenie w ciągu pięciu lat trzech nowych linii tramwajowych. Docelowo sieć tramwajowa ma liczyć 40 km długości. Obecnie – po otwarciu nowego odcinka – liczy prawie 20 km.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków. Nowe wizualizacje tramwaju do Mistrzejowic

Komunikacja

Kraków. Nowe wizualizacje tramwaju do Mistrzejowic

UM Kraków 06 lutego 2025

Zagrzeb z pierwszym nowym tramwajem po 15 latach

Przestrzeń

Zagrzeb z pierwszym nowym tramwajem po 15 latach

Przemysław Farsewicz 10 lutego 2025

"Priorytety" Tramwajów Warszawskich na ten rok

Komunikacja

"Priorytety" Tramwajów Warszawskich na ten rok

Paulina Piziorska 31 stycznia 2025

Brno ma już wykonawcę linii tramwajowej w tunelu na Kamechy

Komunikacja

Kraków wyremontuje węzeł Bagatela i tory na Starowiślanej

Przestrzeń

MPK Wrocław: Ponad 70 mln złotych na remonty w 2025 r.

Komunikacja

Zobacz również:

Kraków. Nowe wizualizacje tramwaju do Mistrzejowic

Komunikacja

Kraków. Nowe wizualizacje tramwaju do Mistrzejowic

UM Kraków 06 lutego 2025

Zagrzeb z pierwszym nowym tramwajem po 15 latach

Przestrzeń

Zagrzeb z pierwszym nowym tramwajem po 15 latach

Przemysław Farsewicz 10 lutego 2025

"Priorytety" Tramwajów Warszawskich na ten rok

Komunikacja

"Priorytety" Tramwajów Warszawskich na ten rok

Paulina Piziorska 31 stycznia 2025

Brno ma już wykonawcę linii tramwajowej w tunelu na Kamechy

Komunikacja

Kraków wyremontuje węzeł Bagatela i tory na Starowiślanej

Przestrzeń

MPK Wrocław: Ponad 70 mln złotych na remonty w 2025 r.

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5