Włoska Florencja oficjalnie otworzyła z końcem stycznia nowy odcinek linii tramwajowej. Trasa pozbawiona jest sieci trakcyjnej, aby nie szpeciła historycznego centrum. Na trasie zainaugurowane zostały nowe tramwaje od Hitachi wyposażone w baterie, dzięki którym pojazdy mogą przejechać od 3 do 4 kilometrów.
Po latach dyskusji, planowania i samej budowy, Florencja wreszcie 25 stycznia uruchomiła linię tramwajową przez historyczne centrum miasta. Nowym odcinkiem o długości 2,5 km kursuje linia nr 2 łącząc teraz Alamanni Stazione, Fortezza oraz San Marco Università. Na nowym odcinku znajduje się sześć przystanków. Czas potrzebny na przejechanie całej 7,8-kilometrowej trasy tramwaju nr 2 to ok. 35 minut. Miasto zapewnia 800 kursów dziennie w godzinach od 5:00 rano do 0:30 w nocy, przy czym w piątki i soboty kursy wydłużone są do godz. 2:00 w nocy. Częstotliwość pomiędzy kolejnymi kursami wynosi 4,5 minuty.
Uroczystość otwarcia odbyła się w obecności burmistrz Sary Funaro, byłego burmistrza Dario Nardelli i przewodniczącego regionu Eugenio Gianiego , a także licznej grupy obywateli. Inaugurację zorganizowali przedstawiciele lokalnej administracji, po czym nastąpiło symboliczne przecięcie trójkolorowej wstęgi.
Tramwaje we Florencji jeździły już w przeszłości do roku 1926. Szynowy środek transportu reaktywowano w lutym 2010 roku. Linia T1 połączyła wówczas dworzec kolejowy Santa Maria Novella z Villa Costanza. Na trasie powstało 14 przystanków. Dzisiaj w mieście funkcjonuje także linia T2, która w 2019 roku połączyła lotnisko Peretola z Piazza San Marco, a teraz za sprawą 2,5 kilometrowego przedłużenia linii, także – Fortezzę i San Marco, czyli obszar cieszącego się dużym zainteresowaniem turystów.
Do obsługi nowych fragmentów sieci Florencja zamówiła od Hitachi Rail 46 nowych tramwajów Sirio wyposażonych w baterie. 18 z nich jest już w posiadaniu przez Florencję. Część zamówienia dotyczy także utrzymania za 17 milionów euro 14 tramwajów Sirio tego samego producenta, które już jeżdżą po terenie Florencji.
Baterie w nowych tramwajach mają umożliwiać przejazd przez historyczne centrum, gdzie ze względu na ochronę zabytkowego charakteru tej części miasta, nie ma możliwości ustawiania słupów i rozwieszenia sieci trakcyjnej. Oczywiście wagony mają także pantografy. Ładowanie baterii trakcyjnych ma odbywać się poprzez rekuperację (w trakcie hamowania) jak i w czasie normalnej jazdy z podniesionym pantografem. Nowe tramwaje mają pokonywać od 3 do 4 kilometrów na baterii, w ramach jednego ładowania akumulatora.
Pojazdy mają 33,5 metra długości. Całkowita pojemność tramwajów wynosi 278 pasażerów, z czego 54 na miejscach siedzących. Prędkość maksymalna wynosi 70 km/h. Tramwaje zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić pasażerom większy komfort z użytkowania wozów. Wyposażono je w innowacyjny system klimatyzacji, duże okna oraz powiększono przestrzeń wewnątrz pojazdu. Ponadto nowe tramwaje różnią się od swoich starszych braci aluminiową konstrukcją zamiast stalowej, którą posiada 14 wagonów kursujących wcześniej po Florencji.
Oddanie nowego 2,5-kilometrowego odcinka w centrum Florencji nie kończy procesu rozwoju sieci tramwajowej w tym włoskim mieście. Rozpoczęto prace przygotowawcze do budowy kolejnego nowego odcinka od ulicy Thouar do ulicy dei Malcontenti i alei Giovine Italia. W ciągu najbliższych kilku dni prace obejmą także odcinek Ghibellina – Thouar oraz na placu Piazza Piave i fragment trasy przy nabrzeżu Lungarno Pecori Giraldi. W planach miasta jest stworzenie w ciągu pięciu lat trzech nowych linii tramwajowych. Docelowo sieć tramwajowa ma liczyć 40 km długości. Obecnie – po otwarciu nowego odcinka – liczy prawie 20 km.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.